Kliknite ovdje za pretragu

Naduvavanje guma azotom

Čitajući neke članke iz specijalizovane štampe ili pregledavajući forume, ponekad imate utisak da je naduvavanje guma azotom mnogo bolje nego naduvavanje kiseonikom. Istina je da se azot većim delom koristi u sektorima komercijalne i vojne avijacije, automobilskim utrkama i inžinjerskim mašinama.

Da li su svi zainteresovani da pređu na azot ? Sigurno ne.

Vazduh koji udišemo je gas sastavljen od 78% azota, 21% kiseonika i 1% raznih drugih elemenata. Azot je dakle gas koji je u velikoj meri prisutan u vazduhu kojeg koristimo za pumpanje naših guma. Znajući da pumpanje azotom omogućava da se dosegne maksimalna stopa od 99% azota, razlika se može činiti zanemariva.

Kao i svaki gas, azot podleže pravilima širenja nakon povećanja temperature i pravilima kondenzacije nakon hlađenja. Činjenice govore da se za svako povećanje od 8°C dešava povećanje pritiska od 0,1 bara i obrnuto.

Zajedničke osobine

  1. Kao i kiseonik, azot je osetljiv na promene temperature. Zbog toga treba lagano povećavati pritisak u gumama kako jesen dolazi.
  2. Kao i kiseonik (crveno), i azot (plavo) izlazi kroz kaučuk ali nešto sporije.
  3. Čak i ako azot čuva unutrašnje delove od korozije (azot ne podnosi vlagu, za razliku od kiseonika), treba podsetiti da kiseonik i dalje izvana prodire u gumu zbog atmosferskog pritiska te se dakle fenomen korozije, u manjoj meri, i dalje nastavlja.

Prednosti

  1. Punjenje azotom omogućava nizak prirodni pritisak (bez intervencije izvana), niži od pritiska kiseonika. To odgovara punjenju guma kolekcionarskih automobila koji se voze veoma malo, ali i u slučaju kamp-vozila i karavana
  2. Pored toga, azot je stabilan gas koji umjereno reaguje na povećanje temperature uzrokovane otpornošću na kotrljanje. On omogućava da na trkačkim stazama dosegnete velike brzine bez da dovedete u pitanje performanse guma.

Mane

  1. Punjenje azotom mnogo košta u odnosu na besplatni okolni vazduh.
  2. Ponekad je teško nabaviti čisti azot te to može dovesti do rizičnog ponašanja automobila (posebno do slabe naduvanosti guma).

Nikada ne koristite pumpu pod vakuumom kako biste pripremili gumu koju želite naduvati azotom, oštetili bi pritom nepovratno unutrašnju strukturu koja garantuje njeno dobro funkcionisanje.