Kliknite ovdje za pretragu

Tramlining: fenomen trenja

Možda ste već osjetili podrhtavanje u vašem volanu, ili ste ponekad imali osećaj da gubite kontrolu nad vozilom kada kilometrima vozite po cesti punoj brazda.

Ovaj fenomen koji se u anglosaksonskim zemljama zove "tramlining", i čiji naziv prevodimo kao fenomen trenja, a objašnjava se sklonošću guma da slede tragove brazda kako bi ih sledile i šine tramvaja.

Srećom, ti fenomeni su u pravilu ograničeni na nekoliko sekundi. Izuzetak čine samo vozači koji redovno voze po loše održavanim cestama. Za njih postoji stvarna potreba svođenja ovog fenomena na najmanju moguću meru.

Uticaj guma

Kako ste već shvatili iz iskustva, ili putem ove stranice, gume nisu proste papuče koje zalepimo na felne, ne obraćajući više pažnju na njih.

Karakteristike gume određuju ponašanje vozila na cesti i, u našem slučaju, postojanje ili nepostojanje sklonosti za "tramlining"

Kriterijumi koji pogoduju tramliningu :
  1. Gume visokih performansi (koje imaju manje proreza) su u pravilu osetljivije od guma koje imaju izraženiji profil. To se objašnjava činjenicom da je kontakt sa putom važniji za sportsku gumu nego za gumu putničkog vozila. One su time osetljivije na neravnine na putu.
  2. Što je guma šira to bolje prijanja. Time je i osetljivija na tramlining.
  3. Međuosovinski razmak točka, koji odgovara razmaku između dva točka jedne iste osovine, takođe doprinosi ovom fenomenu. Što je razmak veći, veće je i prijanjanje, te se time povećava i osetljivost na tramlining.
  4. Istrošenost vešanja takođe može uvećati tramlining. Prostom zamenom istrošenih delova vešanja umnogome ćete umanjiti ovaj fenomen.
  5. Ugao nagiba, ako je negativan, podstiče tramlining jer omogućava da agresivnije skrećete u krivinama.
  6. Gume runflat pojačavaju tendenciju ka tramliningu zbog robusnosti bočnih strana gume koje prenose neravnine sa ceste na vešanje i upravljač.