Kliknite ovdje za pretragu

Otpornost na kotrljanje : neprijatelj potrošnje

Često govorimo o slaboj otpornosti na okretanje kao argumentu prodaje nakon evropskih odredbi kada je u pitanju poštovanje životne sredine. Ali o čemu tačno govorimo?

Otpornost na kotrljanje je energija koja se potroši tokom deformacije gume u kontaktu sa tlom i trenje koje je rezultat toga. Ona zavisi o viskozno-elastičnim osobinama kaučuka koje češće zovemo histereza.

To spada u opšte okvire otpora kretanju kojem su sva vozila okrenuta (inercija, nagla promaja, itd.).

Za vozača koji je u potrazi za smanjenjem potrošnje goriva, otpor kotrljanja je ključni faktor za uštedu nekoliko rezervoara goriva godišnje.

Generalno je prihvaćeno da gume čiji sastav od kaučuka sadrži veliku gustoću silicijuma uvode manju otpornost na okretanje nego druge gume.

Drugi važni elementi koje treba uzeti u obzir su:

  • Težina točka (felne+ gume) : što je točak lakši. vi više štedite na gorivu.
  • Robusnost bočnih strana : što su bočne strane tvrđe, guma će se manje deformisati, te će vozilo manje trošiti.
  • Kvalitet površinskog sloja ceste (proizvođač je ne može menjati).

Kako se meri otpornost na kotrljanje ?

Odgovarajući na veoma precizne standarde (ISO 28580), merenje otpornosti na okretanje obavlja se u laboratoriji, na sobnoj temperaturi od 25°C. Kako bi se obavilo to merenje, laboratorij koristi cilindar (videti na slici desno) na koji se stavlja guma koju treba testirati, sa datim opterećenjem i pritiskom.

Prvo merenje se obavlja bez gume. Cilindar se okreće na prazno te se meri snaga koja je potrebna da se primeni taj pokret. Potom se obavlja drugo merenje sa gumom, mereći još jednom snagu koja je potrebna da se okrene cilindar.

Na kraju, računajući razliku između dve snage, dobijamo par koji se zove otpornost na kretanje napred, koje se izražava u kilogramima po toni.


Zapamtite:

Tokom zamene korišćene gume novom gumom, otpornost na kotrljanje se povećava u proseku za 20% što može značiti i malo povećanje potrošnje goriva u prvim mesecima upotrebe.

Otpornost na okretanje može oscilovati tokom putovanja : kad se gume ugreju, otpornost se umanjuje.

Koeficijent otpornosti omogućava da shvatimo zašto neki vozači više vole gume sa velikim profilima, jer su otpornost i ograničenja podeljeni na veću površinu, što doprinosi produženju trajanja gume.