Kliknite ovdje za pretragu

Poravnavanje guma, geometrija i paralelizam

Geometrijska podešavanja se ne smiju menjati ukoliko niste iskusan vozač koji ima napredno znanje iz mehanike i poseduje odgovarajući materijal. Svako vozilo traži optimalnu konfiguracijuugla nagiba, ugla pravca i ugla prsta kojeg su navikli praviti samo mehaničari jer se svaki deseti milimetar broji.

Geometrija se sastoji od kontrolisanja i podešavanja 4 točka. Ova radnja košta između 50 i 100 evra.

Čak i ako se cene mogu činiti previsoke, pogrešno podešavanje može imati krupne posledice na trajanje života gume i izazvati dodatne troškove i loš osećaj za volanom.

Pre nego se vratimo više tehničkim pitanjima, važno je da sebi postavimo neka pitanja vezana za geometriju.

Da li je geometrija cestovna procedura, kao i menjanje ulja?

Ne, geometrija je posebna procedura koju morate obaviti samo ako primetite jedan od ovih fenomena :

  • Na ravnoj cesti vozilo zanosi na levu ili desnu stranu.
  • Istrošenost guma je nepravilna.
  • Volan nije u osovini.
  • Gume škripe bez očitog razloga.

Da li moram obaviti geometrijsku kontrolu svaki put kada menjam gume ?

Generalno, nije obavezno obavljati ovu kontrolu ako sačuvate iste dimenzije kao i ranije. Ukoliko promenite veličinu guma, obavezno je obaviti geometrijsku kontrolu. Znajte da većina automehaničarskih radnji zahteva ovu kontrolu pod obavezno, iz sigurnosnih razloga.

Šta tačno predstavlja poravnavanje ?

Poravnavanje točkova jeste kontrola i podešavanje sledećih uglova : ugao nagiba, ugao pravca i ugao prsta (paralelizam).

Svako vozilo poseduje veoma precizne mere, ali neki početnici vole u njih uneti promene kako bi svoja vozila prilagodili sebi. Kod podešavanja poravnanja, radi se o milimetrima i obavlja se posebnom mašinom : visinomerom.


Ugao nagiba

On se izražava u stepenima. Stepen je negativan kada se visina gume lagano naginje prema vozilu. Pozitivan je kada se visina od vozila udaljava.

Ako ste sportski vozač, negativan ugao vam omogućava agresivnije skretanje. Nasuprot tome, gubite sposobnost prianjanja na ravnim linijama što šteti kočenju i velikim ubrzanjima.

Ugao pravca

Ovaj ugao, koji se takođe izražava u stepenima, to je ugao koji izražava razliku između okomitog pravca i ose skretanja kod okretanja točkova.

Uzrok tome je stabilnost pri velikim brzinama i ugao upravljanja. Ugao pravca se obično ne može menjati, njegova promena ima za cilj uspostavljanje ravnoteže nakon nesreće.



Ugao prsta / paralelizam

Ugao prsta, ili ugao otvaranja odgovara udaljenosti između pravca točkova ili longitudinalne osovine vozila. Ako se dva zamišljena pravca konvergiraju kako bi se presekli ispred vozila, tada govorimo o uglu prsta. U suprotnom, govorimo o (različitom) uglu otvaranja.


Kako bi se osigurala opšta ravnoteža mehaničkih snaga, vozilo sa stražnjom vučom često se karakteriše uglom prsta dok će prednja vuča češće imati ugao otvaranja.




Da zaključimo, važno je osigurati se da uglovi podešavanja budu odgovarajući.

Nije važno da li je vaše vozilo opremljeno gumama poslednje generacije, maksimalnog životnog veka. Ukoliko prilikom podešavanja pogrešite makar i za nekoliko milimetara, skratićete trajanje i najtrajnijim gumama.