Kliknite ovdje za pretragu

Pucanje : popraviti ili promeniti gumu

Ništa nije neugodnije za vozača nego da, pre nego sedne za volan, primeti da se jedna guma poravnala. Ili, recimo, da čuje zlokobni zvuk jedne gume koja je pri kraju dok velikom brzinom vozi po autoputu. Srećom, u toj smo oblasti utrli put poslednjih 50 godina. Sada gume više ne pucaju kao baloni u buketu i moderne tehnologije kao što su runflat i tubeless, omogućavaju da se neugodnosti većinom izbegnu. Čak i standardne gume, najlošije u asortimanima, imaju dokazanu čvrstoću.

Na ovoj ćete se stranici moći informisati o sledećem:

Razne vrste pucanja.

Strano telo : ulazak stranih tela u gazni sloj uzrokuje brži ili sporiji gubitak pritiska. Pucanja obično uzrokuju ekseri, šarafi, komadići stakla ili zašiljeni kamenčići.

Loš pritisak : suprotno uverenjima, nije visoki pritisak najopasniji, nego zapravo niski. I zaista, vožnja pod niskim pritiskom može uzrokovati oštećenje unutrašnje strukture gume i povećati otpornost na kotrljanje. Tada je rizik od pucanja veoma velik, a teško ga je unapred otkriti.

Šta učiniti tokom pucanja gume.

Ovde se ne radi o menjanju točka, što je najadekvatnije da učinite kako bi ograničili rizik od nesreće.

Često se refleksno zaustavimo čim osetimo prvo lelujanje ili probleme sa upravljanjem. Ali tokom naglog gubitka pritiska ili eksplozije, najbolji refleks bi bio da lagano ubrzate kako bi vratili u dovoljnoj meri držanje ceste te se kontrolisano zaustavili

Imajte na umu da vožnja sa puknutom gumom drastično umanjuje mogućnost popravke u garaži.

Upotreba gume za brtvljenje ili rezervnog točka.

Guma za brtvljenje

Moguće je privremeno popraviti gumu sa oznakom tubeless (bez zračne komore) sa gumom za brtvljenje ukoliko oštećenja nisu velika.. Guma za brtvljenje sadrži penu koja omogućava da se oštećenje zatvori.

Treba pronaći mesto pucanja kako biste izvadili strano telo i ubacili sadržaj gume za brtvljenje u ventil za punjenje. Kada sednete za volan, savetuje se da vozite polako.

Zamenski točak.

Ako pokušaji privremenog popravka nisu uspeli, trebate koristiti rezervni točak. Stoga redovno proveravajte rezervnu gumu.

Za zamenu točka, počnite stiskanjem ručne kočnice i nameštanjem menjača kako biste imobilizovali vozilo tokom rada.

Odvijte matice felni, podignite vozilo dizalicom i završite odvijanje šarafa kako bi izvukli točak. Zatim postavite rezervni točak i navijte matice. Kada je vozilo na zemlji, još jednom zavrnite matice.

Pomoćni točak nije guma kao i sve druge, te se sa njim ne možete voziti na brzini većoj od 80 km/h ! On ni u jednom slučaju ne može dugoročno zameniti točak sa puknutom gumom.

Kako da znate da je guma dobro pripremljena?

Pored toga što morate biti opremljeni alatom za popravak bez zračnice, te se znati njime koristiti, osnovno je otići kod automehaničara.

Neki nesavjesni radnici u automehaničarskim radnjama pokušaće vam papreno naplatiti za ovu uslugu.

Evo kako se guma mora popraviti :

  • Oštećeno područje mora biti pod kontrolom.
  • Brtvljenje unutrašnje membrane mora biti obnovljeno.
  • Deo koji je probušilo strano telo mora biti popunjen.

Kako bi oštećeno područje bilo pod kontrolom, najvažnije je skinuti gumu sa felne, te proveriti i unutrašnju i vanjsku stranu gume. Ponekad se neka guma za koju se čini da se može popraviti pokaže beskorisnom.

Jedan prosti čep nije dovoljan za popravku jer ništa ne garantuje da vazduh i dalje ne izlazi. Ni blokiranje prolaza vazduha lepljivom supstancom nije dovoljno jer vlažnost može prodreti i ubrzati proces rđanja metalnih površina.

Kako bi se ispravno popravila, unutrašnja membrana se mora očistiti, osloboditi od nečistoća, začepiti i namazati posebnim losionom jer sastav od kaučuka koji sprečava ulazak vazduha traži posebnu negu za idealne performanse.

Tehnologija runflat

To su gume koje je na početku razvio Michelin (PAX), a koje danas proizvode svi najveći proizvođači. One imaju kaučuk koji je ojačan sa bočne strane, te omogućava da se drži teret vozila čak i u slučaju pucanja zahvaljujući veoma krutim bokovima. U slučaju pucanja, moguće je nastaviti vožnju smanjenom brzinom (80km/h) do najbliže automehaničarske radnje. Gume runflat obeležene su na boku sledećim znakom kako bi se znao proizvođač : ZP, SSR, ROF, EMT, RFT i BSR.

Zamke koje treba izbeći u trenutku menjanja guma

Da li mogu se zameniti runflat gume za klasične gume ?

To je moguće, ali treba obratiti pažnju na sledeće tačke :

  • Obavezno morate imati alat protiv pucanja i rezervni točak.
  • Ako je vaše vozilo podešeno za upotrebu runflat guma, upotrebom klasičnih guma možete poremetiti ravnotežu (pogledajte članak o neovešenim masama za više detalja).

Da li možemo klasične gume zameniti sa runflat gumama ?

Ne, i to iz više razloga :

  • Treba imati sistem kontrole pritiska naduvavanja (tpms) zbog osobine samodržanja koju imaju bočne strane guma.
  • Gume runflat su za sada teže od klasičnih guma i to će imati negativne uticaje na ponašanje vašeg vozila koje nije podešeno za to.
  • Gume runflat se moraju montirati na runflat felne (desno na donjoj fotografiji) sa više označenim izbočinama koje sprečavaju usporavanje gume zbog gubitka pritiska.

Da li možemo jednostavno zameniti puknutu gumu ?

Na istoj osovini vi ste obavezni imati isti nivo istrošenosti (5 milimetara razlike u dubini glavnih procepa) i istu gumu (čak i profil mora biti iste veličine). Dakle, većinom ćete morati menjati dva točka.

Kada se radi o vozilima na četiri pogonska točka, bolje je menjati sva 4 točka jer zamena točkova sa puknutom gumom može izazvati poremećaj u vučnom sistemu ili kontroli stabilnosti. To ponekad može izazvati velika oštećenja na vozilu. Ne možete zameniti puknutu gumu osim ako imate 3 druge gume koje su nove ili skoro nove.